DOLAR
34,5167
EURO
36,1695
ALTIN
2.981,59
BIST
9.367,77










SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KONFEKSIYON, GIYIM MAĞAZALARI VE TUHAFIYELERDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KONFEKSIYON, GIYIM MAĞAZALARI VE TUHAFIYELERDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
05.06.2020 15:34
0
A+
A-

COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ

8. KONFEKSIYON, GIYIM MAĞAZALARI VE TUHAFIYELERDE

ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

Giyim mağazaları ve tuhafiyeler toplum tarafından sıklıkla kullanılan, ürün temasının

olduğu buna karşılık iş yeri alanlarının küçük olması veya kalabalık ortamları nedeni

ile COVID-19 yayılmasını önlemek için sosyal mesafeyi korumanın zor olabileceği

alanlardır. Bu nedenle müşteri gereksinimleri mümkün olduğunca telefon ve

internet üzerinden karşılanacak hale getirilmelidir. Terziler randevulu çalışmalıdır.

İş yerinin görünür bir yerine COVID-19 kapsamında alınması gereken önlemlerle

ilgili afişler (el yıkama, maske kullanımı ve iş yeri içinde uyulması gereken kurallar)

asılmalıdır.

8.1. İş Yerine Yönelik Önlemler

» Maskesiz ve maskeyi uygun şekilde kullanmayan (burun ve ağız kapalı

şekilde) kullanmayan müşteriler içeri alınmamalıdır.

» Çalışan ve müşteri dâhil 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri

alınmalıdır. Bu kurala göre iş yeri kapasite bilgisi kapıya asılmalıdır.

» Sosyal mesafe kurallarına (en az 1 metre, 3-4 adım) uyulmalı, sıra

beklenmesi gereken her yerde (ödeme alanları vb.) mesafe yer işaretleriyle

belirlenmelidir.

» Sıra bekleyen müşteriler iş yeri dışında sosyal mesafe kurallarına göre

belirlenmiş işaretlerde beklemelidir.

» İş yerlerine misafir alınmamalıdır.

» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere alkol bazlı el

antiseptiği veya en az %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulmalıdır. El

antiseptiğinin doluluk durumu belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve her

zaman dolu olması sağlanmalıdır.

» Deneme kabinleri mümkün olduğu kadar kullanılmamalı, içeride kalma

süresi sınırlandırılmalıdır (10 dakikayı geçmemeli).

» Deneme kabinlerinde kesinlikle maskeler çıkarılmamalıdır. Her

giyim kabinine müşterilerin maskelerini çıkarmamaları ve yüzeylere

dokunmamaları için uyarı yazıları asılmalıdır.

» Her müşteriden sonra kabin havalandırılarak sık kullanılan yüzeyler uygun

şekilde temizlenmelidir. Kabinler kullanılmadığı zamanlarda kapı/perdeler

açık bırakılmalı ve havalandırmanın sürdürülmesi sağlanmalıdır. İkiden

fazla deneme kabini olan iş yerlerinde deneme kabinleri birer atlayarak ve dönüşümlü kullanılmalıdır (ör. ilk seferde 1,3,5, ikinci seferde 2,4,6 gibi).

» Denenen ürünlere Ultraviyole ışınları uygulanmamalıdır. Avrupa Hastalık

Kontrol ve Korunma Merkezi, Amerika Birleşik Devletleri Hastalık Kontrol ve

Korunma Merkezi tarafından önerilmeyen bu işlem insan sağlığına zararlı

olabilir.

» Müşteri tarafından denenip alınmayan raf ürünleri, katlandıktan sonra

raftaki ürünlerin en altına yerleştirilmelidir.

» Personeli korumak için tezgâhlar ve kasa görevlileri ile müşteri alanı arasına

geçici bir ayırıcı veya pencere yerleştirilmelidir.

» Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere nakit olmayan ödeme

yapmaları istenmelidir.

8.2. Müşterilere Yönelik Önlemler

» Müşterilerin iş yerinin girişinde görünür bir yere asılmış olan ve içeride

uyulması beklenen kuralları açıklayan bilgilendirmeyi okuması

sağlanmalıdır.

» Müşteriler, diğer müşteriler ve çalışanlar ile aralarında sosyal mesafeyi

sağlamaları hususunda uyarılmalıdırlar.

» Müşterilerin maskeli olarak iş yerine girmesi sağlanmalıdır. Bu tip iş yerleri

ve genel olarak toplum içinde kuralına uygun olarak bez maske takılması

yeterlidir. Girişte maskesi olmayanlar için maske bulundurulmalıdır.

» Müşteri iş yerine girdiğinde alkol bazlı el antiseptiği veya en az %70’lik alkol

içeren kolonya ile ellerini ovalamalıdır.

» Müşteriler, iş yeri içinde mecbur kalmadıkça yüzeylere dokunmamalıdır.

Dokunulduğunda el antiseptiği kullanılmalıdır.

» Müşterilerin iş yeri içinde mümkün olduğu kadar kısa süre kalması

sağlanmalıdır.

8.3. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

» Çalışan personelin COVID-19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri

hususunda bilgilenmesi sağlanmalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtileri olan personel

olduğunda çalıştırılmamalıdır.

» Personel çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtiler

COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ 43

gelişirse, tıbbi maske takılı olarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmelidir.

» Çalışan personelin tümü kuralına uygun maske takmalı, maske nemlendikçe

ya da kirlendikçe değiştirilmelidir. Yeni maske takılırken ve sonrasında el

antiseptiği kullanılmalıdır.

» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanmalıdır. El hijyenini

sağlamak için, eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su

ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmalıdır.

Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.

» Ölçü alırken ya da prova yaparken 1 metrelik sosyal mesafe

korunamayacağından tıbbi maske ve yüz koruyucu kullanılmalı, iğne ve

diğer aletler ağza götürülmemelidir.

» Çalışan personel dinlenme alanlarında en az 1 metrelik sosyal mesafeyi

korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir. Yemek yerken ya da su/çay/

kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanda aynı

anda birden fazla kişinin olmaması sağlanmalıdır.

8.4. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» İş yerlerinde her gün düzenli olarak temizlik yapılmalıdır.

» İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,

telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir.

Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100

sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum

hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde

korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir

dezenfektandır. Tuvalet dezenfeksiyonu için 1/10 sulandırılmış çamaşır

suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Klor bileşiklerinin uygun olmadığı yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon ve

diğer cihaz yüzeyleri %70’lik alkolle silinerek dezenfeksiyon sağlanmalıdır.

» Çalışma tezgâhları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,

%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa hemen arkasından

%70’lik alkol ile temizlenmelidir.

» Temizlik yapan personelin tıbbi maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.

Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp iş yerindeki

çöpe atmalı, ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalı, sabun

ve suyun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanmalıdır.

» İş yerlerinin kapı ve pencereleri açılarak sık havalandırılması sağlanmalıdır.

» Merkezi havalandırma sistemleri bulunan iş yerlerinin havalandırması temiz

hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma

sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda

yapılmalıdır.

» Varsa iş yeri lavabosu müşterilere kapalı olmalıdır. İş yeri lavabosu sık

aralıklarla temizlenmelidir.

MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM… 

                Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.