SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: 2. BERBER, KUAFÖR VE GÜZELLIK SALONLARINDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ
2.1. Genel Önlemler
Berber, kuaför ve güzellik salonlarında, iş yeri alanlarının küçük olması ve çalışma
koşulları nedeniyle müşterilerle yakın temas (1 metreden yakın, 15 dakikadan uzun)
söz konusu olabilir. Bu nedenle hem iş yeri çalışanı hem de müşteri, COVID-19
salgını süresince geçerli olmak üzere korunma önlemleri olarak aşağıdaki kurallara
uyulmalıdır. Her iş yerinin görünür bir yerine önlemlerle ilgili afişler (el yıkama,
maske kullanımı ve iş yerinde uyulması gereken kurallar) asılmalıdır.
2.2. İş Yerine Yönelik Önlemler
» İş yerinde kalabalık oluşmasını engellemek için, müşteriler randevu ile
kabul edilmelidir. Müşterilerin randevu saatinde gelmeleri istenmelidir.
» Müşteriye olabildiğince az sayıda personel ile hizmet verilmeli ve bunlar
kayıt altına alınmalıdır. Bu uygulama, müşterinin ya da personelin COVID-19
çıkması durumunda temaslı taramasını kolaylaştıracaktır.
» İş yerinin dışında da sosyal mesafe korunmalı, kalabalık olmasını
engelleyecek önlemler alınmalıdır.
» İş yerinde hizmet verilecek koltuk/ birim sayısı, kişiler arası sosyal mesafeyi
koruyacak şekilde (örneğin koltuk sayıları azaltılmalı, birer koltuk atlanarak
müşteri oturtulmalı) düzenlenmelidir.
» İş yerindeki koltuk/birim sayısı kadar içeriye müşteri kabul edilmelidir.
» İş yerine maskesiz müşteri alınmamalıdır. Müşteriler işlem esnasına kadar
maske kullanmalı, ancak yapılacak işlemin özelliğine göre kısa süreli
maskeyi çıkarabilir.
» İş yerine müşteri ve çalışan dışında kimse bulunmamalı, misafir alınmamalıdır.
» İş yeri içinde su ve sabuna erişim kolay olmalı ve burada tek kullanımlık
kâğıt havlular bulundurulmalıdır.
» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği
bulundurulmalı ve sürekliliği sağlanmalıdır.
» Müşteriler, iş yerine girmesini takiben ellerini yıkaması ya da el antiseptiği
kullanması konusunda uyarılmalıdır.
» İş yerinde satışa sunulan şampuan, kozmetik gibi ürünleri mümkün
olduğunca cam veya tezgâhların arkasında korumaya alınmalıdır, ortalıkta
bırakılmamalıdır.
» Müşterilere hizmet verilirken yiyecek ve içecek (su hariç) servisi
yapılmamalıdır.
» İçeride ortak kullanım amacıyla gazete, dergi vb. şeyler bulundurulmamalıdır.
» Her müşteri için tek kullanımlık malzeme kullanılmalı, tek kullanımlık
malzeme sağlanamadığı durumlarda her kullanım sonrasında tekstil
malzemeleri en az 60oC’de yıkanmalıdır. Kullanılan aletlerin üzerinde kan
veya sekresyon yoksa, %70’lik alkol ile silinmelidir. Kullanılan aletlerin
üzerinde kan veya sekresyon varsa, ön temizlik yapıldıktan ve kuruduktan
sonra %70’lik alkol ile silinmelidir.
» Manikür, pedikür, epilasyon gibi işlemlerde kullanılan aletlerin kişiye özel
olması sağlanmalıdır. Kişiye özel alet kullanımı sağlanamadığı durumlarda,
her müşteriden sonra kullanılan aletlerin temizlik ve sterilizasyonu
sağlanmalıdır. Yapılan işlem eldiven kullanmayı gerektiriyorsa tek kullanımlık
eldiven kullanılmalıdır. Eldivenli ellerle çevreye dokunulmamalıdır.
» Fön makinesi mümkün olduğunca kullanılmamalıdır. Fön makinesi gibi
yüksek hava akımı yaratan cihazları kullanırken, düşük hızda, yandaki
müşteriyi etkilemeyecek yönde ya da diğer müşterilerden farklı bir alanda
kullanılmasına özen gösterilmelidir.
» Saç kesimi esnasında yüze ve baş bölgesinde kalan kesilmiş saçların ve
kullanılan araç ve gereçlerin geçici süreliğine temizlenmesi için kullanılan
ense fırçasının kullanımı geçici süreliğine durdurulmalıdır.
» Bayan kuaförleri ve güzellik merkezlerinde cilt bakımı, makyaj ve kalıcı
makyaj hizmetinin sunumu geçici süreliğine durdurulmalıdır.
» Kasa önünde sıra beklerken, durulması gereken yerler zeminde sosyal
mesafeyi sağlayacak şekilde işaretlenmelidir.
» Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere, nakit olmayan ödeme
yapmaları istenmelidir.
2.3. Müşterilere Yönelik Önlemler
» İş yerinde belirlenen kurallara uyulmalıdır.
» Diğer müşterilerle aradaki sosyal mesafeye (en az 3-4 adım) dikkat
edilmelidir.
» Randevu ile gidilmeli ve randevu saatine uyulmalıdır.
COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ 19
» Maske (tercihen tıbbi) kullanılmalıdır.
» İş yerine girdikten sonra eller yıkanmalı ya da el antiseptiği kullanılmalıdır.
» İş yeri içinde gerekli olmadıkça yüzeylere dokunulmamalıdır.
» Çevreye temas sonrası el antiseptiği kullanılmalıdır.
» Yemek ve içmek (su hariç) için talepte bulunulmamalıdır.
2.4. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler
» Hasta personel (ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtileri olan)
çalıştırılmamalıdır.
» Personel çalışırken ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtiler gelişirse,
maskesi takılı olarak pandemi hastanesine yönlendirilmelidir.
» Personel vardiyalı çalıştırılmalı, çalışma ortamında aynı anda daha az
personelin bulunması sağlanmalıdır.
» Çalışan personelin tümünün kuralına uygun maske takması sağlanmalıdır.
Maske ıslandıkça ya da kirlendikçe değiştirilmelidir.
» Müşteri ile 1 metreden yakın ve 15 dakikadan uzun temas olasılığı olan
personelin yüz koruyucu kullanması sağlanmalıdır. Yüz koruyucu her
müşteri sonrasında %70’lik alkol ile silinerek tekrar kullanılabilir.
» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmelerini sağlanmalıdır. Bunun için,
eller sık sık en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su ve sabun
olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalanmalıdır. Antiseptik
içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.
» Personelin dinlenme alanlarında sosyal mesafenin korunması ve maske
takılmasının sürdürülmesi sağlanmalıdır. Yemek yerken ya da çay/kahve
içilirken, maske çıkarılacağı için, bunun yapıldığı kapalı alanda aynı anda
birden fazla kişinin olmaması sağlanmalıdır.
» Çalışan personelin temaslı ya da izolasyonda olmadığından emin
olunmalıdır.
2.5. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma
» Temizlik günlük olarak yapılmalıdır. Ancak, sık kullanılan alanlar daha sık
temizlenmelidir.
» İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,
telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir.
Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100
sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) sodyum hipoklorit
içeren çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir.
Klor bileşikleri yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler
için kullanılması önerilen bir dezenfektandır. Tuvalet temizliği için 1/10
sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9)
kullanılmalıdır.
» Klor bileşiklerinin uygun olmadığı bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer
cihaz yüzeyleri % 70’lik alkolle silerek dezenfeksiyonu sağlanmalıdır.
» Çalışma tezgahları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,
%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.
» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa, hemen arkasından
%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.
» Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.
Temizlik sonrasında personelin maske ve eldivenlerini çıkartıp iş yerindeki
çöpe atması, yıkanabilir bez maske kullandıysa yenisiyle değiştirmesini ve
ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkaması, sabun ve suyun
olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalaması sağlanmalıdır.
» İş yeri sık sık havalandırılmalıdır.
MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM…
Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.