MİTSO’nun yıllar önce başlattığı girişimde olumlu gelişme olasılığı belirdi: “MİLAS BODRUM HAVALİMANINDAN BALIK İHRACATI YAPILABİLSİN…”
Anasayfa»Haberler»MİTSO’nun yıllar önce başlattığı girişimde olumlu gelişme olasılığı belirdi: “MİLAS BODRUM HAVALİMANINDAN BALIK İHRACATI YAPILABİLSİN…”
Türkiye’nin en büyük kültür balığı üreticisi ve
ihracatçısı firmaların bulunduğu ve toplamda yılda 120 bin ton dolayında balık
ihracatının yapıldığı Milas’ta firmalar, tesislerine 5 km mesafedeki Milas
Bodrum Havalimanından ihracat yapamazken balıklar önce karayolu ile 220 km.
mesafedeki İzmir A. Menderes Havalimanına götürülüp gümrükleniyor, ardından
uçakla İstanbul Havalimanına taşınıp burada ayrıştırılarak gidecekleri ülkelere
gönderiliyor. Balık ihracatçısı firmalara maliyet artışı getirmesinin yanısıra
balığın raf ömrünü de kısaltan bu uygulama için MİTSO ilk kez 2012 yılında
girişim başlatmış, 2013 yılında ise sorunu TOBB’a ileterek sorunun çözümü için
girişim başlatılmasını talep etmişti. MİTSO’nun ilk girişimlerinden yıllar
sonra nihayet bu konuda ilk adım atıldı. DHMİ Milas Bodrum Havalimanı
Başmüdürlüğünden gelen davet üzerine bir fizibilite toplantısı yapıldı.
DHMİ Milas Bodrum Havalimanı Başmüdürü Mehmet Kaya’nın
daveti üzerine yapılan toplantıya DHMİ Başmüdür Yardımcısı Engin Zırhlıoğlu, Milas Bodrum Havalimanı THY
Müdürü Cengiz Tuncel,
Havalimanın Gümrük Müdürü Mehmet Dama, DHMİ
Güvenlik Şefi Ercan Mutluer, MİTSO
Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer ve
Türkiye’nin en büyük 150 firması içinde yer alan Gümüşdoğa ve Kılıç firmalarının
yanısıra Türkiye’nin en büyük balık üreticisi ve ihracatçısı firmaları arasında
yer alan bazı firmaların temsilcileri katıldılar.
Toplantıda
DHMİ Milas Bodrum Havalimanı Başmüdürü
Mehmet Kaya, MİTSO’nun Milas Bodrum Havalimanından havayolu ile transit balık
ihracatı yapılabilmesi talebi nedeniyle tarafların görüş ve önerilerini almak,
durum değerlendirmesi yapmak üzere bir fizibilite toplantısı düzenlediklerini
belirterek “Biz Milas bölgesi için kültür balığı üretiminin önemini
biliyoruz. Türkiye’nin en büyük balık ihracatçısı firmaların bulunduğu
bölgemizin balıklarının Milas Bodrum Havalimanı üzerinden transit ihracatının
yapılabilmesi için her türlü desteği vermek isteriz” dedi.
MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer de
konuyu ilk kez 2012 yılında gündeme getirdiklerini, 2013 yılında TOBB’a
başvurarak Milas Bodrum Havalimanından balık ihracatının yapılabilmesi için
girişim başlatılmasını talep ettiklerini anlatarak “Türkiye’nin en büyük
balık kültür balığı üreticisi ve ihracatçısı firmalar Milas’ta. Firmalarımız Milas’tan
3 kıtada 29 ülkeye yılda yaklaşık 120 bin ton balık ihraç ediyorlar. Bu
firmaların üretim, balık işleme tesisleriyle depoları Milas Bodrum Havalimanına
sadece 5 km. mesafede. Fakat nedense, bir türlü buradan balık ihracatı yapılamıyor. Balıklar
önce karayolu ile 220 km mesafedeki İzmir A. Menderes Havalimanına götürülüyor,
burada kargolama işlemleri yapıldıktan sonra uçaklarla İstanbul Havalimanı’na
taşınıyor. Orada gideceği ülkelere göre ayrıştırılan balıklar ihraç
edilebiliyor. Bu gereksiz yere zaman kaybı ve masraf arttrıcı bir durum”
dedi.
İhracatçı
firma temsilcileri ise yaptıkları konuşmalarda balık işleme tesisleriyle
depolarının Milas Bodrum Havalimanına sadece 5 km mesafede olduğunu belirterek “Fakat
işlemlerimizi, ihracatımızı buradan yapamıyoruz. Balıkların önce karayolu ile
İzmir’e gönderilmesi, ardından uçakla İstanbul’a götürülmesi ve burada
ayrıştırılarak gideceği ülkelere gönderilmesi çok büyük zaman kaybına neden
oluyor. Söz konusu balık olunca, raf ömrü de kısalmış oluyor. Bu hem ihracatçı
firma için, hem ithalatçı firma için, hem de gittiği ülkedeki perakendeci için
sıkıntı oluşturuyor. Üstelik masraf artıyor ve bu da bizim rekabet gücümüzü
azaltıyor” diye konuştular. Firma temsilcileri en kısa sürede bu sorunun
çözümlenmesini talep ederek “Biz balığımızı Milas Bodrum Havalimanından
transit olarak ihraç etmek istiyoruz. Hiç değilse, balığımızı karayolu ile
İzmir’e taşımaktansa Milas Bodrum Havalimanından uçakla İstanbul’a götürmek istiyoruz”
diye konuştu. Firma temsilcileri, Milas’tan balık ihracatının yapılabilmesinin
şehir için de büyük bir prestij kaynağı olacağını vurgulayarak “Bu sadece
balıkla ve Milas’ın ürünleriyle kalmaz. Milas’ın zeytini de, zeytinyağı da,
balı da ihraç edilebilir. Ayrıca Muğla’nın diğer ilçeleriyle Aydın’dan ve
Denizli’den bile buraya ihracat için ürün gelir. Çünkü şimdi tüm ürünler
İzmir’e gidiyor ve orada çok büyük bir sıkışıklık yaşanıyor” dediler.
Milas Bodrum Havalimanı THY Müdürü Cengiz Tuncel de
THY’nin elinde 40 tonluk, 60 tonluk ve 100 tonluk kargo uçakları olduğunu
belirterek üretici firmaların buradan tek ülkeye bu miktarları tutturacak kadar
ihracat yapacak olması durumunda Milas’tan o ülkelere kolaylıkla kargo uçağı
kaldırabileceklerini belirtti. Cengiz Tuncel “Ancak kargo uçaklarının
kapasitelerini dolduracak miktarların toplanamaması durumunda Milas’tan uçak
altı taşımacılıkla İstanbul’a balık taşıyabiliriz. Fakat bu durumda burada
mutlaka bir gümrüklü saha ve soğuk hava deposu ve kargolama için XR cihazı
olması gerekir. 100 tona kadar kargo taşıyabilecek uçaklarımız var. Firmalar
bize getirirlerse 2 buçuk saatte Dubai’ye götürürüz” dedi.
Milas Bodrum Havalimanı Gümrük Müdürü Mehmet Dama ise
havalimanından her türlü ihraç ürününün gümrüklemesini yapabileceklerini ve
bunda bir sorun olmadığını vurgulayarak “Burada bir geçici depolama yeri
olmalı. Biz burada her türlü gümrük işlemini yapabiliriz. Yetkimiz de var,
personelimiz de var. Ama mutlaka uygun bir depolama yeri olmalı” diye
konuştu.
Toplantının ikinci aşamasında MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer ve firma
temsilcileri kendi aralarında bir değerlendirme toplantısı yaptılar. Reşit Özer
“Burada anlaşılan şu: biz mutlaka bir gümrükleme alanı ve içinde XR cihazı
olan geçici depolama alman yapmak zorundayız. Bunun için de DHMİ’den buna uygun
bir alanı kiralamamız gerekiyor. Biz MİTSO olarak kiralama girişimini
başlatırız. Fakat gümrükleme alanın ve deponun yapımını firmalar olarak
ortaklaşa sizin üstlenmeniz gerekir” dedi. Firma temsilcileri de konuyu
üst birimlerine taşıyacaklarını belirterek “Tesisleri biz yapabiliriz.
Çünkü şu anda balığın nakliyesinin maliyeti bize çok geliyor. Firmalar bundan
kurtulmak için gümrükleme alanı ve depo yapımını üstlenebilirler” diye
konuştular. Toplantıda firma temsilcilerinin konuyu kendi firma yönetimlerinde
değerlendirmesi ve değerlendirme sonuçlarını MİTSO’ya iletmeleri ve bu duruma
göre girişim başlatılması kararlaştırıldı.
Milas Ticaret ve Sanayi Odası yönetimi, oda faaliyetleri hakkında üyelerin görüş, eleştiri ve önerilerini almak üzere ziyaretlere başladı. Oda yöneticilerinin ziyaret ettiği Efeler Özel Güvenlik Ltd. Şti. yöneticisi Mustafa Can,
*SGK, korona virüs salgınının “mücbir sebepler” içinde sayılmasıyla kronik hastalığı olup iş yerine gidemeyenlerin, 65 yaşında olanların ve iş yerlerini açmalarına izin verilmeyenlerin mart, nisan ve mayıs aylarının sigorta primlerinin
MİTSO ve Vakıf Bankası arasında 5 Ağustos 2009 tarihinde imzalanan Protokolün imza törenine, MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver TUNA, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hüseyin MAT, NİTSO Meclis Başkanı Reşit ÖZER,
*Ekonomik İşbirliği Teşkilatı Ticaret ve Sanayi Odası 26. Yürütme Kurulu ve 17. Genel Kurul Toplantısı İstanbul’da TOBB’nin ev sahipliğinde yapıldı. *TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu toplantıda yaptığı konuşmada ECO ülkeleri arasında işbirliği
Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, bir süre önce İzmir Vali Yardımcılığına atanan eski Milas kaymakamlarından Hulusi Doğan’ı Zeytin Hasat Şenliğine davet etti. Milas’ta 2001 –
MİTSO, Milas Emlak Müşavirleri Derneği yöneticilerine çağrıda bulunarak Milas’ın Bodrum olarak değil, Milas olarak tanıtılması çağrısında bulundu. Bu konuda kendilerinin de çok hassas olduklarını ve Milas’ı en iyi şekilde tanıtmak