DOLAR
34,2268
EURO
37,4759
ALTIN
2.871,68
BIST
9.132,30










SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KASAP, MANAV, KURUYEMIŞÇI, BALIKÇI VE DIĞER GIDA SATIŞ YERLERINDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KASAP, MANAV, KURUYEMIŞÇI, BALIKÇI VE DIĞER GIDA SATIŞ YERLERINDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
05.06.2020 15:23
0
A+
A-

COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ

6. KASAP, MANAV, KURUYEMIŞÇI, BALIKÇI VE DIĞER GIDA

SATIŞ YERLERINDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

Kasap, manav, kuruyemişçi, balıkçı ve diğer gıda satıcıları gibi küçük işletmeler,

toplum tarafından sıklıkla kullanılan buna karşılık iş yeri alanlarının küçük olması

nedeni ile COVID-19’un yayılmasını önlemek için sosyal mesafeyi korumanın zor

olabileceği alanlardır. Müşteri gereksinimleri mümkün olduğunca randevulu ya da

telefon ve internet üzerinden karşılanacak hale getirilmelidir. İş yerinin görünür bir

yerine COVID-19 kapsamında alınması gereken önlemlerle ilgili afişler (el yıkama,

maske kullanımı ve iş yeri içinde uyulması gereken kurallar) asılmalıdır.

6.1. İş Yerine Yönelik Önlemler

» Maskesiz ve maskeyi uygun şekilde kullanmayan (burun ve ağız kapalı

şekilde) kullanmayan müşteriler içeri alınmamalıdır.

» Çalışan ve müşteri dâhil 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri

alınmalıdır. Bu kurala göre iş yeri kapasite bilgisi kapıya asılmalıdır.

» Sosyal mesafe kurallarına (en az 1 metre, 3-4 adım) uyulmalı, sıra beklenmesi

gereken her yerde (iç ve dış mekân dâhil) mesafeler yer işaretleriyle

belirlenmelidir.

» Sıra bekleyen müşteriler iş yeri dışında sosyal mesafe kurallarına göre

belirlenmiş işaretlerde beklemelidir.

» Gıda satış yerlerinin dışında sıra oluşması durumunda sosyal mesafenin

korunması sağlanmalı, kalabalık oluşmasını engelleyecek önlemler

alınmalıdır. Gerekirse sosyal mesafeyi sağlayacak şekilde zeminde

işaretlemeler yapılmalıdır.

» Müşterilerden iş yerine tek başlarına girmeleri istenmelidir. Diğer aile

bireylerinin mümkünse dışarıda kalmaları özendirilmelidir.

» Gıda satış yerlerine misafir alınmamalıdır.

» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere alkol bazlı

el antiseptiği veya %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulmalıdır. El

antiseptiğinin doluluk durumu belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve her

zaman dolu olması sağlanmalıdır. İş yerine giren her müşterinin ellerini

dezenfekte etmesi sağlanmalıdır.

» Ürünler mümkün olduğunda cam veya tezgâhların arkasında korumaya

alınmalıdır.

» Ürünlerden uygun olanlar (sebze-meyve gibi) daha önceden farklı

miktarlarda paketlenip satışa sunulmalıdır.

» Paketli olmayan ürünlere müşterinin dokunmaması sağlanmalıdır. Tek

kullanımlık eldivenler kullanarak müşterilere servis yapılmalı ve her

müşteriden sonra eldivenler çıkarılmalı ve kapaklı çöp kutusu/çöp

torbasına atılmalıdır.

» Mümkünse personel ile müşteri arasında direkt temas kurmalarının

önlenebilmesi ve damlacık yoluyla bulaşın engellenmesi amacıyla şeffaf

bir bariyer yerleştirilmelidir.

» Müşterilerin ödemelerinde tercihen temassız olmak üzere nakit olmayan

ödeme yapmaları teşvik edilmelidir.

6.2. Müşterilere Yönelik Önlemler

» Müşterilerin iş yerinin girişinde görünür bir yere asılmış olan ve içeride

uyulması beklenen kuralları açıklayan bilgilendirmeyi okuması

sağlanmalıdır.

» Müşteriler, diğer müşteriler ve çalışanlar ile aralarında sosyal mesafeyi

sağlamaları konusunda uyarılmalıdır.

» Müşterilerin maskeli olarak iş yerine girmesi sağlanmalıdır. Bu tip iş yerleri ve

genel olarak toplum içinde kuralına uygun olarak basit bez maske takılması

yeterlidir. Girişte maskesi olmayanlar için temiz maske bulundurulmalıdır.

» Müşteri iş yerine girdiğinde alkol bazlı el antiseptiği veya kolonya

kullanmalıdır.

» Müşteriler, iş yeri içinde gıdalara dokunmamalıdır. Bütün ürünler çalışan

personel tarafından paketlenmeli ve müşteriye verilmelidir.

» Müşteriler, iş yeri içinde mecbur kalmadıkça yüzeylere dokunmamalıdır.

» Müşterilerin iş yeri içinde mümkün olduğu kadar kısa süre kalması

sağlanmalıdır.

6.3. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

» Çalışan personelin COVID-19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri

hususunda bilgilenmesi sağlanmalıdır.

» Gıda satış yerlerinde çalışan personel hasta (ateş, öksürük, nezle, nefes

darlığı gibi belirtileri olan) olduğunda çalışmamalıdır.

» Personel çalışırken ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtiler gelişirse,

maskesi takılı olarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmelidir.

» Çalışan personelin tümü kuralına uygun maske takmalı, maske nemlendikçe

ya da kirlendikçe değiştirilmeli, değiştirilmesi öncesinde ve sonrasında el

antiseptiği kullanılmalıdır.

» Alışveriş sırasında müşteri ile 1 metreden daha uzak mesafede

bulunulmalıdır.

» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanmalı, sık aralıklarla

ellerin hijyeni sağlanmalıdır.

» El hijyenini sağlamak için, eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla

yıkanmalı, su ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği

kullanılmalıdır. Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal

sabun yeterlidir.

» Et ve et ürünleri, paketlenmemiş gıda maddeleri satışında çalışan personel

eldiven kullanmalıdır. Eldiven gıda dışındaki nesnelere değmemelidir. İş

bitince eldiven çıkarılıp, el hijyeni sağlanmalıdır. Kullanılan eldiven çöp

kovası/çöp torbasına atılmalı, yeni bir eldiven takılmalıdır.

» Çalışan personel dinlenme alanlarında en az 1 metrelik sosyal mesafeyi

korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir. Yemek yerken ya da su/çay/

kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanda aynı

anda birden fazla kişinin olmaması sağlanmalıdır.

» Gıda satış yerlerindeki müşteri oturma alanları kaldırılmalıdır.

6.4. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» Gıda satış yerlerinde her gün su ve deterjanla düzenli olarak temizlik

yapılmalıdır.

» İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,

telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir.

Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100

sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum

hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde

korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir

dezenfektandır. Tuvalet temizliği için 1/10 sulandırılmış çamaşır suyu

(Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Klor bileşikleri ile temizlik yapılmasının uygun olmadığı yazar kasa,

bilgisayar klavyeleri, telefon, POS cihazı ve diğer cihaz yüzeyleri %70’lik

alkolle silinerek dezenfeksiyon sağlanmalıdır.

» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa hemen arkasından

%70’lik alkol ile temizlenmelidir.

» Çalışma tezgâhları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,

%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.

Temizlik sonrasında personelin maske ve eldivenlerini çıkartıp iş yerindeki

çöpe atması ve ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalıdır.

» Klimalar dışarıdan %100 temiz hava alacak modda çalıştırılmalı, fan hızı

düşük tutulmalıdır. Klimaların bakım, temizlik ve filtre değişikliği zamanında

yapılmalıdır.

» İş yerlerinin kapı ve pencereleri açılarak sık havalandırılması sağlanmalıdır.

» Merkezi havalandırma sistemleri bulunan iş yerlerinin havalandırması temiz

hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma

sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda

yapılmalıdır.

» Varsa iş yeri lavabosu müşterilere kapalı olmalıdır. İş yeri lavabosu sık

aralıklarla temizlenmelidir.

MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM… 

                Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.