Almanyada Türk zeytinyağı hakkındaki ortak kanı: KALİTESİ ÇOK İYİ, TANITIMI ÇOK KÖTÜ
*Almanyadaki Türk firmalar kalitenin düşeceği kaygısıyla Türkiyede fason ürün üretmekten kaçınıyorlar.
*Almanların, Türklerden daha çok zeytinyağı tükettiği bildirildi.
Almanyada Türk zeytinyağı hakkındaki ortak kanının kalitesinin çok iyi, tanıtımının ise çok kötü olduğu belirtilirken Almanyadaki Türk firmaları, kalitenin düşeceği kaygısıyla Türkiyede fason üretimden kaçındıkları bildirildi.
Almanyanın Bremen kentinde düzenlenen Uluslararası Bremen Deniz Ürünleri Fuarına katılan Milas Ticaret ve Sanayi Odası (MİTSO) Yöneticileri ve Milaslı işadamları, fuarda Milasın toprak havuzlarda üretilen çipura ve levrek balığını ve zeytinyağını tanıtmak için girişimlerini sürdürüyor. Almanyadaki Euro Gıda Süpermarketler zinciri sahibi Celal Ilgın ile görüşen MİTSO yöneticileri ve Milaslı işadamları, Türkiyedeki kültür balığı üretiminin yüzde 70inin sağlandığı ve zeytin ağacı varlığının yaklaşık yüzde 20sinin bulunduğu Milasın kültür balığı ve zeytinyağı ihracat olanaklarını araştırdılar. Milaslı oda yöneticilerine ve işadamlarına Türkiyeden ürün almayı ilke olarak benimsediklerini belirten Euro Gıda Süpermarketler zinciri yöneticisi Celal Ilgın, Türk ürünlerinin en büyük sorununun tanıtım eksikliği olduğunu bildirdi. Tanınmış markalar adına Türkiyede fason üretime girmekten kalitenin düşebileceği kaygısıyla kaçındıklarını anlatan Celal Ilgın şunları söyledi:
Bizim; Berlinde 600 ile 1500 metrekare arasında 8 alışveriş merkezi var. Bunlar için Avrupa ülkelerinden ürün tedarik ediliyor. Türkiyeden artık alışveriş yapılmıyor. Çünkü gümrük koşulları bizi zorluyor ve fiyatlar çok oynuyor. Buna rağmen bu alışveriş merkezlerinde satılan sebzelerin yüzde 20si Türkiyeden geliyor. Zeytinyağını Türkiyeden almak isteriz. Ancak Türk zeytinyağı kalite olarak çok iyi olmasına rağmen tanıtımı çok kötü. Almanyadaki Türk firmaları Türkiyede fason üretim yaptırmak da istemiyorlar. Çünkü kalitenin düşeceğinden kaygılanıyorlar.
MİTSO Yöneticileri ve beraberindeki Milaslı işadamları; Almanyada faaliyet göstermekte olan Baktat Gıda adlı Türk firmasının Berlin Brandenburg Temsilcisi Şenol Polat ile de bir görüşme yaptılar. Görüşme sırasında Milas heyeti Şenol Polata Milastan başta balık olmak üzere zeytin, zeytinyağı ve bal verebileceklerini anlattılar. Kuruluşlarının Almanyada 26 yıldır faaliyetini sürdürmekte olduğunu bildiren Baktat Gıda Berlin Brandenburg Temsilcisi Şenol Polat, pazarlamakta oldukları besin ürünlerin yüzde 80inin Türkiyede üretilmekte olduğunu, Almanyadaki çay piyasasının ihtiyacının yüzde 40ının dağıtımını yaptıklarını, pazarladıkları et ve sür ürünlerinin ise Almanyada üretilmekte olduğunu anlattı. Şenol Polat, Almanyada zeytinyağına çok rağbet yok. Buna rağmen Almanlar biz Türklerden daha çok zeytinyağı tüketiyorlar. İlerdeki dönemde Milastan zeytin ve zeytinyağı almayı düşünebiliriz. Konuyu değerlendireceğiz dedi.
Görüşmelerde Milasın Türkiyedeki kültür balığı üretiminin yüzde 70ine sahip olduğunu ve Türkiyede tek örnek olarak toprak havuzlar içinde çipura ve levrek gibi deniz balıkları üretilmekte olduğunu anlatan MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna, Milastan istenilen nitelikte balık ihracatı yapabileceklerini bildirdi. Türkiyedeki zeytin ağacı varlığının yüzde 20ye yakınının Milasta bulunduğunu da vurgulayan MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna, son yıllarda zeytin ve zeytinyağı üreticisi ile zeytinyağı fabrikası işletmecilerinde nitelikli zeytinyağı üretme konusunda bir bilinçlenme olduğuna dikkat çekti. Enver Tuna Görüyoruz ki, Avrupaya ihracat yapabilmek için kaliteyi daha çok arttırmalı ve tanıtıma önem vermeliyiz. Bu da Milastaki gerek kültür balığı üretiminin, gerek zeytin ve zeytinyağı üretiminin ve gerekse bal üretiminin markalaşmasıyla mümkün olabilir diye konuştu.