DOLAR
35,1981
EURO
36,7471
ALTIN
2.968,65
BIST
9.724,50










“MERKEZİ TÜZEL KİŞİLİK BİLGİ SİSTEMİ – MERSİS” HAKKINDA SIK SORULAN SORULAR

“MERKEZİ TÜZEL KİŞİLİK BİLGİ SİSTEMİ – MERSİS” HAKKINDA SIK SORULAN SORULAR
24.03.2015 15:39
0
A+
A-

Yüksek Planlama Kurulu’nun 12. 07.2006 tarih ve 2006/38 sayılı kararı ile 28.07.2006 tarih ve 26242 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan “Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı”nda 56 No’lu eylem olarak yer alan “Merkezi Tüzel Kişilik Bilgi SistemiMERSİS“: kamu kurumlarının tüzel kişiliklerle ilgili ihtiyacı olan bilginin tek noktadan sunulması, sisteme dahil kişiliklere ait bilginin vergi numarası ile bir sistemde birleştirilmesini sağlamaya ve sistemde tutulan şirket bilgilerini uluslararası standartlara uyumlu hale getirmeyi amaçlayan kayıt sistemidir.

MERSİS sisteminde yer  alan bilgiler, kişisel bilgilerin gizliliği ve AB müktesebatı çerçevesinde belirlenecek kurallara göre özel sektör kuruluşlarıyla paylaşımı da yapılabilmektedir.

Türkiye’de dört veri tabanı bulunmaktadır. Bunlar; “Kimlik Paylaşım Sistemi – MERNİS“, adres bilgilerinin tutulduğu “Ulusal Adres Paylaşım Sistemi – UAPS”, Tapu ve kadastro bilgilerinin kayıtlı olduğu “Tapu Kayıt bilgi Sistemi – TAKBİS” ve tüzel kişiliklerin kayıtlı olduğu “Merkezi Tüzel Kişilik Bilgi Sistemi – MTK”dir.

238 Ticaret Sicil Memurluğu’ndan Sicil Esas Defteri kayıtlarında yer alan gerçek veya tüzel kişiliklere ilişkin: Şirket Türü, Unvan, Adresi, İl, İlçe, Faaliyet Durumu, Ticaret Sicil Numarası, Tescil Tarihi, Vergi Dairesi, Vergi No, Süresi, Tescil Tarihi, Şube Bilgileri, Şirket amaç ve konusu, Temsilcilerin TC kimlik no, ad – soyad, yetki süresi, yetki adı, ortakların TCkimlik numarası,  ve sermaye miktarı, firma acentası, ticaret sicil gazetesi bilgileri, noter bilgisi gibi bilgiler alınabilmektedir.

MERSİS’E KAYIT AŞAMASINDA SIK SIK SORULAN SORULAR

1 – Tescil başvurusu için e-imza satın almam şart mı?

Eğer kuruluş işlemi yapamayacaksanız, mevcut firmanız üzerinde hisse devri, adres değişikliği, yetkili ataması, tasfiye, merkez nakli gibi değişiklikler yapacaksanız e-imza almadan işlem yapamazsınız.

2 – e-imza’yı nereden satın alacağım?

Türkiye’de yetkili 6 kurum var. Bunlardan ikisi sadece devlet kurumlarına satış yapıyor. kalan üç firma ise herkese satış yapıyor. Firmaların web adreslerine giriş yaparak yıllık e-imza fiyatlarını öğrenebilir, size en yakın satış ofisinin bilgisine ulaşabilirsiniz.

3 – e-imza’yı kimler almalı?

Firmada imza yetkisi olan kişinin e-imza başvurusu yapması gerekiyor. Eğer imza sirkülerinde ismi geçmeyen kişi (vekalet vermiş olsa bile) e-imza alırsa, tescil başvurusunda bulunamaz.

4 – MERSİS üzerinden nasıl vekalet vereceğiz?

Şu an için MERSİS üzerinden vekalet verme şansınız yok. Vekalet verme bölümü var, ancak sürekli hata veriyor ve çalışmıyor.

5 – İmza sirkülerinde tüm yetkililer müştereken temsile yetkili 2. kişiye mi e-imza almanız gerekiyor?

Böyle bir zorunluluk yok. İmza sirkülerinde adı geçen tek kişinin e-imza satın alması tescil başvurusunda bulunmak için yeterlidir.

6 – e-imza’yı firma adına mı alacağız, şahıs adına mı?

Eğer firmanızın yetkilisi, aynı zamanda başka firmalarda da yetkiliyse şahıs için e-imza kalmanız daha mantıklıdır. tek e-imzayla yetkili olduğu bütün firmalarda işlem yapabilir. Ancak firma adına (kurumsal e-imza) satın alırsanız, sadece o firmada işlem yapabilirsiniz.

7 – e-imza aldıktan sonra MERSİS’e kayıt yaptırmamız şar mı? e-imza ile giriş yapamaz mıyız?

MERSİS’e kayıt yaptırmanız gerekiyor. burada dikkat edilmesi gereken konu, e-imzayı kim aldıysa MERSİS’e onun kayıt yaptırması gerekiyor. Yani Ahmet’in adına e-imza alıp, Mehmet’in kimlik numarasıyla MERSİS’e kayıt yaptırırsanız, e-imza aktivasyonu yapamazsınız. e-imza aktivasyonu olmadığı sürece de tescil başvurusunda bulunamazsınız.

8 – e-imza aktivasyonu yaptım. Her işlemde e-imzanın da bilgisayarımda takılı olması gerekiyor mu?

Hayır gerekmiyor. e-imza aktivasyonu yaptıktan sonra kullanıcı adı ve şifrenizi girerek tescil başvurusunda bulunabiliyorsunuz.