DOLAR
8,7367
EURO
10,3748
ALTIN
499,23
BIST
1.391

SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KOZMETIK VE PARFÜMERI MAĞAZALARINDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: KOZMETIK VE PARFÜMERI MAĞAZALARINDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
05.06.2020 16:21
0
A+
A-

COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ

18 – KOZMETIK VE PARFÜMERI MAĞAZALARINDA ALINMASI

GEREKEN ÖNLEMLER

Kozmetik ve Parfümeri mağazaları müşteri yoğunluğu ve satışa sunulan ürünlerin

bir kısmının test edilerek alınması nedeniyle COVID-19 bulaşma riskinin yüksek

olduğu iş yerleridir. İş yerlerinin görünür bir yerine COVID-19 kapsamında alınması

gereken önlemlerle ilgili afişler (el yıkama, maske kullanımı ve iş yeri içinde

uyulması gereken kurallar) asılmalı ve aşağıdaki önlemler alınmalıdır.

18.1. İş Yerine Yönelik Önlemler

» İçeride kalabalık oluşmasını engellemek için, dış kapıya içeriye girilmesini

engelleyecek basit bir uyarıcı/engelleyici koyulmalıdır. Bu, kapının her iki

tarafından tutturularak asılabilecek basit bir kırmızı renkli kordon ya da şerit

olabileceği gibi, kasa, plastik duba gibi bir blokaj materyali de olabilir.

» Çalışan ve müşteri dahil 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri

alınmalıdır. Sosyal mesafe kurallarına (en az 1 metre, 3-4 adım) uyulmalı, bu

mesafe yer işaretleriyle belirlenmelidir.

» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği veya

en az %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulmalıdır. El antiseptiğinin

doluluk durumu belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve her zaman dolu olması

sağlanmalıdır.

» Kozmetik ve parfümeri mağazalarında ürünler camekanlı bölümlerde

teşhir edilmeli, müşterilerin istedikleri ürünler çalışanlar tarafından kasaya

getirilmelidir.

» Özellikle göz kalemi, rimel, ruj ve allık gibi göz, dudak ve yüze uygulanan

kozmetik ve makyaj malzemelerinin test ürünleri denenmemelidir.

» Parfüm, losyon, oje gibi ürünlerin test edilmesi için mağaza çalışanları

yardımcı olmalı, ürünlere müşterilerin dokunması engellenmelidir.

Parfümler direkt cilde değil test kağıtlarına uygulanmalıdır.

» Mağazalarda ürün tanıtımı amaçlı açılacak stantlar önünde sosyal mesafenin

korunmasını sağlayacak zemin işaretlemeleri yapılmalı, promosyon amaçlı

cilt bakımı ve makyaj uygulamaları yapılmamalıdır.

» Personeli korumak için tezgâhlar ve müşteri alanı arasına geçici bir ayırıcı

veya pencere yerleştirilmelidir.

» Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere nakit olmayan ödeme

yapmaları istenmelidir.

86 T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI

18.2. Müşterilere Yönelik Önlemler

» Müşterilerin iş yerinin girişinde görünür bir yere asılmış olan ve içeride

uyulması beklenen kuralları açıklayan bilgilendirmeyi okuması

sağlanmalıdır.

» Müşterilerden iş yerine tek başlarına girmeleri istenmelidir. Eşlik eden diğer

kişiler dışarıda kalmalı, iş yerine misafir kabul edilmemelidir.

» Müşteriler, diğer müşteriler ve çalışanlar ile aralarındaki sosyal mesafeyi

korumaları hususunda uyarılmalıdırlar.

» Müşterilerin maskeli olarak iş yerine girmesi sağlanmalıdır. Bu tip iş yerleri

ve genel olarak toplum içinde kuralına uygun olarak bez maske takılması

yeterlidir. Girişte maskesi olmayanlar için maske bulundurulmalıdır.

» Müşteri iş yerine girdiğinde el antiseptiği veya en az %70’lik alkol içeren

kolonya kullanmalıdır.

» Müşteriler, iş yeri içinde mecbur kalmadıkça yüzeylere dokunmamalıdır.

Dokunulduğunda el antiseptiği kullanılmalıdır.

» Müşterilerin iş yeri içinde mümkün olduğu kadar kısa süre kalması

sağlanmalıdır.

18.3. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

» Çalışan personelin COVID-19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri

konusunda bilgilenmesi sağlanmalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtileri olan personel

çalıştırılmamalıdır.

» Personel çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtiler

gelişirse, tıbbi maske takılı olarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmelidir.

» Çalışan personelin tümü kuralına uygun maske takmalı, maske nemlendikçe

ya da kirlendikçe değiştirmelidir. Yeni maske takılırken el antiseptiği

kullanılmalıdır.

» Müşteri ile 1 metre sosyal mesafe korunmalıdır. Müşteriye ürünün tanıtılması,

gösterilmesi gibi mesafenin korunamadığı durumlarda çalışma öncesinde

tıbbi maskeye ek olarak yüz koruyucu kullanılmalıdır.

» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanmalıdır. El hijyenini

sağlamak için, eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su

ve sabunun olmadığı durumlarda el antiseptiği kullanılmalıdır. Antiseptik

COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ 87

içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.

» Personel temizlik yaparken eldiven kullanabilir. Eldivenli iken gereksiz

herhangi bir yere dokunulmamaya çalışılmalıdır. İş bitince eldiven çıkarılıp,

el hijyeni sağlanmalıdır.

» Çalışan personel dinlenme alanlarında en az 1 metrelik sosyal mesafeyi

korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir. Yemek yerken ya da su/çay/

kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanda aynı

anda birden fazla kişi olmamalıdır.

18.4. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» İş yerlerinde her gün düzenli olarak temizlik yapılmalıdır.

» İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,

telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir.

Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100

sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum

hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde

korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir

dezenfektandır. Tuvalet dezenfeksiyonu için 1/10 sulandırılmış çamaşır

suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Klor bileşiklerinin uygun olmadığı yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon

ve diğer cihaz yüzeyleri %70’lik alkolle silerek dezenfeksiyon sağlanmalıdır.

» Çalışma tezgâhları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,

%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa hemen arkasından

%70’lik alkol ile temizlenmelidir.

» Alışveriş sepetlerinin elle tutulan kısımları su ve deterjanlı bezle sık sık

temizlenmelidir. Alışveriş sepetleri gün sonunda deterjanla yıkanmalı veya

deterjanlı bezle silinmelidir.

» Temizlik yapan personelin tıbbi maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.

Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp iş yerindeki çöp

kutusuna atmalı, ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalı,

sabun ve suyun olmadığı durumlarda el antiseptiği kullanmalıdır.

» İş yerlerinin kapı ve pencereleri açılarak sık havalandırılması sağlanmalıdır.

» Merkezi havalandırma sistemleri bulunan iş yerlerinin havalandırması temiz

hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma

88 T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI

sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda

yapılmalıdır.

MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM… 

                Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.