DOLAR
32,6597
EURO
34,9207
ALTIN
2.431,34
BIST
10.573,76










SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: MARKET VE SÜPERMARKETLERDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR:  MARKET VE SÜPERMARKETLERDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
05.06.2020 16:29
0
A+
A-

COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ

20. MARKET VE SÜPERMARKETLERDE ALINMASI GEREKEN

ÖNLEMLER

Market ve süpermarketler sundukları hizmet ve müşteri kalabalığı nedeni ile

COVID-19 yayılmasını önlemek için sosyal mesafeyi korumanın zor olabileceği

alanlardır. Müşteri gereksinimleri mümkün olduğunca telefon ve internet

üzerinden karşılanmalıdır. Bunun gerçekleştirilemediği durumlarda bir seferde

daha çok gereksinim karşılanarak alışveriş sıklığı azaltılmaya çalışılmalıdır. Market/

Süpermarketin girişine COVID-19 kapsamında alınması gereken önlemlerle ilgili

afişler (el yıkama, maske kullanımı ve Market/Süpermarket içinde uyulması

gereken kurallar) asılmalıdır.

20.1. İş Yerine Yönelik Önlemler

» İçeride kalabalık oluşmasını engellemek için, dış kapıya içeriye girilmesini

engelleyecek basit bir uyarıcı/engelleyici koyulmalıdır. Bu, kapının her iki

tarafından tutturularak asılabilecek basit bir kırmızı renkli kordon ya da şerit

olabileceği gibi, kasa, plastik duba gibi bir blokaj materyali de olabilir.

» Market/Süpermarketlerdeki sorumlu kişi COVID-19 konusunda soru ve

endişelere yanıt verecek bilgiye sahip olmalıdır.

» Çalışanların iş kıyafetleri günlük olarak değiştirilmelidir.

» Market/Süpermarket girişinde ve içeride müşteriler tarafından kullanılmak

üzere el antiseptiği bulundurulmalıdır. El antiseptiğinin doluluk durumu

belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve boşalanı yenisi ile değiştirilmelidir.

» Çalışan ve müşteri dahil 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri

alınmalıdır.

» Market/Süpermarkette aralıklı olarak sosyal mesafenin korunması ile ilgili

anonslar yapılmalıdır.

» Giriş ve çıkışlar kişilerin birbirleriyle temasını engelleyecek şekilde

düzenlenmelidir.

» Müşterilerden Market/Süpermarkete tek başlarına girmeleri istenmelidir.

» Market ve süpermarketlerin dışında sıra oluşması durumunda sosyal

mesafenin korunması sağlanmalı, kalabalık oluşmasını engelleyecek

önlemler alınmalıdır. Gerekirse sosyal mesafeyi sağlayacak şekilde zeminde

işaretlemeler yapılmalıdır.

» İçeride sosyal mesafenin korunmasını sağlamak üzere kalabalık olmasını

engelleyecek önlemler alınmalıdır. Reyonlarda bölgesel kalabalık oluşması

durumunda müşteriler uyarılmalıdır.

» Ürünlerden uygun olanlar daha önceden farklı miktarlarda paketlenip

satışa sunulmalıdır.

» Paketli olmayan ürünlere müşterinin dokunmaması sağlanmalıdır. Tek

kullanımlık eldivenler kullanılarak müşterilere servis yapılmalı ve her

müşteriden sonra eldivenler çıkarılmalı ve kapaklı çöp kutusu/çöp

torbasına atılmalıdır.

» Müşterilerin ödemelerinde tercihen temassız olmak üzere nakit olmayan

ödeme yapmaları teşvik edilmelidir.

» Market/Süpermarketlerdeki oyuncak ve oyun alanları kapatılmalıdır.

» Kasa önünde sıra beklerken durulması gereken yerler zeminde sosyal

mesafeyi sağlayacak şekilde işaretlenmelidir.

» Kasalar arası mesafe, ödeme sıraları arasındaki sosyal mesafeyi koruyacak

şekilde düzenlenmelidir.

» Market ve süpermarket giriş ve çıkışına pedallı ve kapaklı çöp kutusu

konulmalı ve düzenli olarak boşaltılmalıdır.

20.2. Müşterilere Yönelik Önlemler

» Müşterilerin Market/Süpermarketin girişinde görünür bir yere asılmış olan

ve içeride uyulması beklenen kuralları açıklayan bilgilendirmeyi okuması

sağlanmalıdır. Bu bilgilendirme içerisinde ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes

darlığı gibi belirtileri olan müşterilerin Market/Süpermarkete girmemeleri

uyarısı yer almalıdır.

» Müşteriler, diğer müşteriler ve çalışanlar ile aralarındaki sosyal mesafeyi

korumaları konusunda uyarılmalıdır.

» Müşterilerin maskeli olarak Market/Süpermarkete girmesi sağlanmalıdır.

Market/Süpermarketler ve genel olarak toplum içinde kuralına uygun

olarak bez maske takılması yeterlidir. Girişte maskesi olmayanlar için maske

bulundurulmalıdır.

» Müşteri Market/Süpermarkete girdiğinde alkol bazlı el antiseptiği veya en

az %70’lik alkol içeren kolonya kullanmalıdır.

» Müşteriler, Market/Süpermarket içinde mecbur kalmadıkça yüzeylere

dokunmamalı, dokunmaları durumunda el antiseptiği kullanmalıdır.

COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ 97

» Alışveriş COVID-19 döneminde bir sosyal etkinlik (boş zaman etkinliği)

değildir. Müşterilerin Market/Süpermarket içinde mümkün olduğu kadar

kısa süre kalması sağlanmalıdır.

20.3. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

» Çalışan personelin COVID-19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri

hususunda bilgilenmesi sağlanmalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtileri olan personel

çalıştırılmamalıdır.

» Personel çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtiler

gelişirse, maske takılı olarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmelidir.

» Market/Süpermarketlerde çalışma düzeni gerekli en az personel bulunacak

şekilde planlanmalıdır.

» Çalışan personelin tümü kuralına uygun maske takmalı, maske nemlendikçe

ya da kirlendikçe değiştirilmeli, değiştirilmesi öncesinde ve sonrasında el

antiseptiği kullanılmalıdır.

» Alışveriş sırasında müşteri ile 1 metreden daha uzak mesafede

bulunulmalıdır. İşin özelliğine göre müşteri ile 1 metreden daha yakın temas

olasılığı varsa, personelin (kasiyer, manav reyonu çalışanı vb.) tıbbi maske

ve yüz koruyucu kullanması sağlanmalıdır.

» Yüz koruyucu %70’lik alkol ile silinerek tekrar kullanılabilir.

» Personel, mesainin başlangıcı/bitişi ve gün içinde ellerini su ve sabunla

yıkaması konusunda uyarılmalıdır.

» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanmalıdır. El hijyenini

sağlamak için, eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su

ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmalıdır.

Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.

» Çalışan personel dinlenme alanlarında en az 1 metrelik sosyal mesafeyi

korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir. Yemek yerken ya da su/çay/

kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanda aynı

anda birden fazla kişinin olmaması sağlanmalıdır.

» Market/Süpermarket çalışanlarının eldiven kullanmaları, el temizliğine

olanak vermeyip, COVID-19 bulaşması riskini artıracağından,

önerilmemektedir. El hijyeni sağlanması için alkol içerikli el antiseptiklerinin

ulaşılabilir noktalarda bulundurulması yeterlidir. Ancak et ve et ürünleri,

paketlenmemiş gıda maddeleri ve manav reyonunda çalışan personel

eldiven kullanmalıdır. Eldiven gıda dışındaki nesnelere değmemelidir.

Gün boyunca her işlemden sonra eldiven çıkarılıp, el hijyeni sağlanmalıdır.

Kullanılan eldiven çöp kovası/çöp torbasına atılmalı, yeni bir eldiven

takılmalıdır.

20.4. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» Market/Süpermarketler her gün su ve deterjanla düzenli olarak temizlik

yapılmalıdır.

» Market/Süpermarketlerin özellikle sık dokunulan yüzeylerinin (kapı kolları,

telefon ahizeleri, dolap yüzeyleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat

edilmelidir. Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon

için 1/100 sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır

suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri

yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması

önerilen bir dezenfektandır. Tuvalet dezenfeksiyonu için 1/10 sulandırılmış

çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Klor bileşikleri ile temizlik yapılmasının uygun olmadığı yazar kasa,

bilgisayar klavyeleri, telefon, POS cihazı ve diğer cihaz yüzeyleri %70’lik

alkolle silinerek dezenfeksiyon sağlanmalıdır.

» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa hemen arkasından

%70’lik alkol ile temizlenmelidir.

» Kasada bulunan ürün bantları günde en az 3 kez tek kullanımlık deterjanlı

bez ile silinmelidir.

» Çalışma tezgâhları, raflar, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,

%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Market arabaları ve sepetlerinin elle tutulan kısımları su ve deterjanlı bezle

sık sık temizlenmelidir. Market arabaları ve sepetler gün sonunda deterjanla

yıkanmalıdır.

» Temizlik yapan personelin tıbbi maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.

Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp kapaklı

çöp kutusuna atmalı ve ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla

yıkamalıdır.

» Market ve Süpermarketlerin kapı ve pencereleri açılarak sık havalandırılması

sağlanmalıdır.

» Merkezi havalandırma sistemleri bulunan iş yerlerinin havalandırması temiz

hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma

sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda

yapılmalıdır.

MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM… 

                Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.