Türkiye’de giderek artan coğrafi işaretli ürünlerin üretimde kaliteyi ve markalaşmayı arttıracağı belirtildi. Coğrafi işaretlerin, yörelere özgü ürünlerin kaybolmasını, üretim özelliklerinin unutulmasını da önleyeceği de vurgulandı.
“Türkiye’nin ilk yerel yönetim televizyonu” olarak yayın
yapmakta olan Özelkalem Televizyonu‘nda
coğrafi işaretlerle ilgili bir panel düzenlendi. Erengül Bilenser‘in sunduğu “Çarşamba Oturumları” programının konusu coğrafi işaretli
ürünler idi. Programa Selçuk Belediye
Başkanı Filiz Ceritoğlu Sengel, Arapkir
Belediye Başkanı Haluk Cömertoğlu, MİTSO
Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, Ege
Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Fahri
Yemişçioğlu ve Destek Patent Yöneticisi
Süleyman Zemin katıldı.
Selçuk
Belediye Başkanı Filiz Ceritoğlu coğrafi işaretini aldıkları Osmancık Üzümünün özelliklerini, Arapkir Belediye Başkanı Haluk
Cömertoğlu ise coğrafi işaretini aldıkları Köhnü
Üzümüne coğrafi işaret alma süreçlerini ve beklentilerini anlattı. MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer
de konuşmasında Milas halısının, Milas zeytinyağının, Milas yağlı zeytininin ve
Milas Tepsi Böreğinin coğrafi işaretlerini aldıklarını, Milas zeytinyağına
AB’den de coğrafi işaret almak için başvuruda bulunduklarını ve askı sürecinin
devam ettiğini belirtti. Özer konuşmasında Milas zeytinyağına coğrafi işaret alınmasıyla
birlikte üretimde kalitenin ve markalaşmanın da arttığına dikkat çekti.
Doç. Dr. Fahri Yemişçioğlu ise konuşmasında coğrafi işaretlerde asıl önemli olanın coğrafi işaret nedeniyle o yörenin ürününde ortaya çıkan artı değerin o yöreye geri dönmesi olduğunu belirtti. Yemişçioğlu, coğrafi işaretli ürünlerin izlenebilir olmasının da önemini vurgulayarak coğrafi işaretin yöreye getireceği artı değerin o yörenin köylerinden kentlere olan göçü de durdurabileceğini ifade etti. Yemişçioğlu “Coğrafi işaretlere sadece markalaşma olarak bakılmaması gerekiyor” dedi.
Coğrafi işaretlerin alınması konusunda faaliyette bulunan Destek Patent kuruluşu yöneticisi Süleyman Zemin de coğrafi işaretlerle, yurtdışında tanınmış ürün sorununun çözülebileceğini bildirdi.