DOLAR
32,5379
EURO
34,9850
ALTIN
2.429,46
BIST
9.805,63










OSB – GÜLLÜK LİMANI DEMİRYOLU 66 VEYA 116 AYDA MALİYETİNİ KARŞILAYACAK

OSB –  GÜLLÜK LİMANI DEMİRYOLU 66 VEYA 116 AYDA MALİYETİNİ KARŞILAYACAK
06.08.2013 17:48
0
A+
A-

MİTSO’nun GEKA’nın hibe desteği kazanmış olan “Milas OSB’den Güllük Limanına demiryolu yapılmasının fizibilitesi” projesi gereğince İzmir Ekonomi Üniversitesi Endüstri Sistemleri Mühendisliği Bölümü’nden Yard. Doç. Dr. Mahmut Ali Gökçe, Yard. Doç. Dr. Erdinç Öner ve Yard. Doç. Dr. Zeynep Sargut tarafından hazırlanan fizibilite MİTSO’da düzenlenen bir panelle tanıtıldı. Panelin açılış konuşmasını yapan MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna “MİTSO yönetimi olarak üyelerimizin ve Milas’ımızın ufkunu açmak, yeni yatırım ve pazar alanları oluşturmak, Milas’ın ürünlerini çok daha geniş pazarlara ulaştırmak ve tanıtımını yapmak amacıyla çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi. Demiryollarının karayoluna göre daha ucuz maliyetle yapıldığını, daha ucuza yük ve yolcu taşındığını, demiryollarının çevreyi kirletmediğini belirten Enver Tuna daha sonra şunları söyledi:
“Biz MİTSO yönetimi olarak Denizli-Aydın-Yatağan-Milas-Milas OSB-Güllük Limanı bağlantılı demiryolunun Güney Ege havzasının sanayiden madene, ormandan tarıma ürünlerinin en ekonomik ve en güvenli bir şekilde, dünyanın en ucuz taşıma hattı olan denizyoluna ulaştırılmasının yöremiz için çok yararlı olacağını biliyoruz. Bu yol yöremizde üretimin, ihracatın ve istihdamın artmasına çok olumlu katkılar sağlayacaktır. Çünkü demiryolu ve denizyolu dünyanın en ucuz ve en güvenli taşıma yoludur”

MİTSO Başkanı Enver Tuna daha sonra panel için İzmir Ekonomi Üniversitesi Endüstri Sistemleri Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Refail Kasımbeyli, Yard. Doç. Dr. Mahmut Ali Gökçe ve Yadr. Doç. Dr. Erdinç Öner’i sunum için kürsüye davet etti.

Milas OSB – Güllük Limanı fizibilitesinin sunumunu yapan Yard. Doç. Dr. Mahmut Ali Gökçe, Güllük Limanından 2011 yılında 514 gemiyle 3 milyon968 bin 976 ton feldspat ve 446 bin 362 ton diğer madenlerden ihraç edildiğini söyledi. Yard. Doç. Mahmut Ali Gökçe 2023 yılı hedef alındığını da tahminen 5 milyon 935 bin 825 ton maden ihraç edileceğinin ve Milas OSB’de yatırım yapacak şirketlerin ihtiyacının ise 4 milyon 493 bin 132 ton olacağının hesaplandığını anlattı. Bugün kamyonla Milas OSB’den Güllük Limanına bir ton yükün taşıma maliyetinin 5.1 TL olarak hesaplandığını da anlatan Gökçe yapılan istatistiki çalışmalar sonucunda 16 seçenekli bir maliyet hesabı çıkardıklarını belitti. Buna göre OSB ile Güllük Limanı arasına yapılacak demiryolunun en kötü senaryoya göre maliyetini 116 ayda, en iyi senaryoya göre ise 66 ayda karşılayacağını söyledi.

1 km. demiryolunun 2 milyon 426 bin 111 dolara mal olduğunu ve tek hat, çift hat, dizel veya elektrik lokomotifli seçenekler üzerine yaptıkları maliyet hesabında dizel lokomotifli hattın ilk yatırım maliyetinin düşük ancak yük taşıma maliyetinin göreceli olarak yüksek olduğunu anlatan Yard. Doç. Dr. Mahmut Ali Gökçe “Elektrikli lokomotiflerin ise göreceli olarak dahla yüksek yatırım maliyeti olmasına karşın taşımacılık maliyeti daha düşüktür” dedi.

Daha sonra panele katılanların yönelttikleri çeşitli soruları yanıtlanırken turizmci Sami Kont demiryolunun mutlaka turizm bağlantılı olması gerektiğini Makine Mühendisi Onur Onay Güllük-Hasanbağı-Bodrum bağlantısının turizm amaçlı olarak açılması gerektiğini, Güllük Belediye Başkanı Tevfik Kırçın da demiryolu yapılırsa Güllük yolu üzerindeki maden depolama tesislerinin oluşturduğu kötü görüntünün de önüne geçileceğini söyledi.

Daha sonra MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna OSB – Güllük Limanı demiryolu bağlantısı fizibilitesini hazırlayanlara ve panele katılanlara teşekkür ederek paneli bitirdi.