SAĞLIK BAKANLIĞI UYARIYOR, MİTSO HATIRLATIYOR: ELEKTRONIK VE TELEKOMÜNIKASYON MAĞAZALARINDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ
26. ELEKTRONIK VE TELEKOMÜNIKASYON MAĞAZALARINDA
ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
Elektronik ve telekomünikasyon mağazaları müşteri yoğunluğu nedeniyle
COVID-19 bulaşma riskinin yüksek olduğu iş yerleridir. Bu iş yerlerinde iş yerinin
görünür bir yerine COVID-19 kapsamında alınması gereken önlemlerle ilgili afişler
(el yıkama, maske kullanımı ve iş yeri içinde uyulması gereken kurallar) asılmalı ve
aşağıdaki önlemler alınmalıdır.
26.1. İş Yerine Yönelik Önlemler
» İçeride kalabalık oluşmasını engellemek için, dış kapıya içeriye girilmesini
engelleyecek basit bir uyarıcı/engelleyici koyulmalıdır. Bu, kapının her iki
tarafından tutturularak asılabilecek basit bir kırmızı renkli kordon ya da şerit
olabileceği gibi, kasa, plastik duba gibi bir blokaj materyali de olabilir.
» Çalışan ve müşteri dahil 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri
alınmalıdır. Sosyal mesafe kurallarına (en az 1 metre, 3-4 adım) uyulmalı, bu
mesafe yer işaretleriyle belirlenmelidir.
» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği veya
en az %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulmalıdır. El antiseptiğinin
doluluk durumu belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve her zaman dolu olması
sağlanmalıdır.
» Elle temas edilen teşhir ürünleri (cep telefonu, TV kumandası, oyun konsolu,
klavye vb.) her müşteriden/müşteri incelemesinden sonra %70’lik alkolle
temizlenmelidir.
» Ürünlerin ambalajı açılmamalı, müşterilerin sadece teşhir ürünlerini
incelemelerine izin verilmelidir.
» Test edilen mikrofonlar (karaoke mikrofonları gibi) mutlaka streç film ile
kaplanmalı ve her müşteriden sonra streç film yenilenmelidir. Yenileme
işlemi sonrası personel el antiseptiği kullanmalıdır.
» Personeli korumak için tezgâhlar ve müşteri alanı arasına geçici bir ayırıcı
veya pencere yerleştirilmelidir.
» Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere nakit olmayan ödeme
yapmaları istenmelidir.
26.2. Müşterilere Yönelik Önlemler
» Müşterilerin iş yerinin girişinde görünür bir yere asılmış olan ve içeride
uyulması beklenen kuralları açıklayan bilgilendirmeyi okuması
sağlanmalıdır.
» Müşterilerden iş yerine tek başlarına girmeleri istenmelidir. Eşlik eden diğer
kişiler dışarıda kalmalı, iş yerine misafir kabul edilmemelidir.
» Müşteriler, diğer müşteriler ve çalışanlar ile aralarındaki sosyal mesafeyi
sağlamaları hususunda uyarılmalıdırlar.
» Müşterilerin maskeli olarak iş yerine girmesi sağlanmalıdır. Bu tip iş yerleri
ve genel olarak toplum içinde kuralına uygun olarak bez maske takılması
yeterlidir. Girişte maskesi olmayanlar için maske bulundurulmalıdır.
» Müşteri iş yerine girdiğinde el antiseptiği veya en az %70 alkol içeren
kolonya kullanmalıdır.
» Müşteriler, iş yeri içinde mecbur kalmadıkça yüzeylere dokunmamalıdır.
Dokunulduğunda el antiseptiği kullanılmalıdır.
» Müşterilerin iş yeri içinde mümkün olduğu kadar kısa süre kalması
sağlanmalıdır.
26.3. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler
» Çalışan personelin COVID-19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri
konusunda bilgilenmesi sağlanmalıdır.
» Ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtileri olan personel
çalıştırılmamalıdır.
» Personel çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi belirtiler
gelişirse, tıbbi maske takılı olarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmelidir.
» Çalışan personelin tümü kuralına uygun maske takmalı, maske nemlendikçe
ya da kirlendikçe değiştirmelidir. Yeni maske takılırken el antiseptiği
kullanılmalıdır.
» Müşteri ile 1 metre sosyal mesafenin korunmalıdır. Müşteriye ürünün
tanıtılması, gösterilmesi gibi mesafenin korunamadığı durumlarda çalışma
öncesinde tıbbi maskeye ek olarak yüz koruyucu kullanılmalıdır.
» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanmalıdır. El hijyenini
sağlamak için, eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su
ve sabunun olmadığı durumlarda el antiseptiği kullanılmalıdır. Antiseptik
içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.
» Personel temizlik yaparken eldiven kullanabilir. Eldivenli iken gereksiz
herhangi bir yere dokunulmamaya çalışılmalıdır. İş bitince eldiven çıkarılıp,
el hijyeni sağlanmalıdır.
» Çalışan personel dinlenme alanlarında en az 1 metrelik sosyal mesafeyi
korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir. Yemek yerken ya da su/çay/
kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanda aynı
anda birden fazla kişi olmamalıdır.
26.4. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma
» İş yerlerinde her gün düzenli olarak temizlik yapılmalıdır.
» İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,
telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir.
Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100
sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum
hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde
korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir
dezenfektandır. Tuvalet dezenfeksiyonu için 1/10 sulandırılmış çamaşır
suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.
» Klor bileşiklerinin uygun olmadığı yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon
ve diğer cihaz yüzeyleri %70’lik alkolle silerek dezenfeksiyon sağlanmalıdır.
» Çalışma tezgâhları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,
%70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.
» Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa hemen arkasından
%70’lik alkol ile temizlenmelidir.
» Temizlik yapan personelin tıbbi maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır.
Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp iş yerindeki çöp
kutusuna atmalı, ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalı,
sabun ve suyun olmadığı durumlarda el antiseptiği kullanmalıdır.
» İş yerlerinin kapı ve pencereleri açılarak sık havalandırılması sağlanmalıdır.
» Merkezi havalandırma sistemleri bulunan iş yerlerinin havalandırması temiz
hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma
sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda
yapılmalıdır.
MİTSO : ÖNLEMLERE TİTİZLİKLE UYALIM…
Milas Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, T. C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan ve Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması olan “COVID-19 SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ“nde işkollarına yönelik olarak belirlenmiş olan işyerlerinde uygulanacak hijyen önlemlerine titizlikle uyulması gerektiğini belitti. Özer, salgının her ne kadar yavaşlama sürecine girmiş olsa da riskin devam ettiğini hatırlattı ve “İşyeri sahiplerinin, çalışanlarının ve müşterilerinin sağlıkları için bu kurallar titizlikle uygulanmalı” dedi.