MİTSOda izlemeyenlerin çok şey kaybettiği bir konferans
*MİTSOdaki konferansta konuşan Yaman Koç dünyadaki milyonlarca şirketin bilançolarına varana dek tüm bilgilerine erişebilmenin yollarını ve yöntemlerini anlattı.
Milas Ticaret ve Sanayi Odası tarafından oda üyeleri ve personelinin eğitimi amacıyla düzenlenen Ticari İstihbarat Kaynakları konferansında ticari bilgiye erişim ve ticari istihbarat üzerine dünyadaki gelişmeler anlatıldı. Uluslararası pazarlama ve eğitim uzmanı Yaman Koç tarafından sunulan ve 6 saat süren konferansta uluslararası ticarette, dünyanın her yanındaki milyonlarca şirketin bilançolarına ve güvenilirliklerine dek tüm ticari bilgilerine erişebilmenin yollarını ve yöntemlerini uygulamalı örneklemelerle anlattı.
MİTSOnun konferans salonunda düzenlenen ve dünyada ticari bilgiye erişim ve ticari istihbarat üzerine dünyadaki gelişmelerin anlatıldığı bir konferans düzenlendi. Oda üyelerinin ve personelinin uluslararası ticaret ve ticari bilgi toplama konusunda eğitimi amacıyla düzenlenen konferansı, uluslararası pazarlama ve eğitim uzmanı Yaman Koç sundu.
MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hüseyin Mat, Yönetim Kurulu Muhasip Üyesi Cuma Bozkurt ve Yönetim Kurulu Üyesi Kemal Çimen ile Oda Meclisi Üyesi Levent Öztürk de izlediler.
Dünyada sürmekte olan rekabet koşullarının giderek zorlaştığını anlatarak sunumuna başlayan Yaman Koç Bugün dünyada hiper rekabet var. Bir zamanlar dünya ticaretinde büyük firmalar vardı. Ürettiklerini kolayca satabiliyorlardı. Şimdi artık böyle değil. Dünyada artık çok büyük bir rekabet var. Bu ortamda satışınızı düzenleyebilmeniz için araştırma, istihbarat ve planlama gerekiyor. Bugün dünyada sürmekte olan hiper rekabet ile başedebilmenin yolu ticari istihbarattan geçiyor dedi. Ticaretin tek amacının sürdürülebilir bir karlılık olduğunu vurgulayan Yaman Koç bunun da yolunun sürdürülebilir satışlarla mümkün olabileceğini belitti. Üretilen ürünle dünya pazarlarına girebilmek için mutlaka ticari istihbarata gerek olduğunu anlatan Yaman Koç bunun da internet ortamında mümkün olabileceğini çeşitli örneklerle gösterdi.
İnternet ortamında, pazarlanmak istenilen ürünle ilgili pazar araştırması yapılabileceğini, hangi ülkelerin pazarlanmak istenilen ürünle ilgili olarak pazarının gelişmekte, hangi ülkelerin ise pazarının daralmış olduğunu resmi rakamlarla görebilmenin mümkün olduğunu da uygulamalı olarak gösteren Yaman Koç, uluslararası pazarlarda pazarlanmak istenen ürünle ilgili olarak asıl olanın aynı kalitede sürdürülebilir bir üretim olması gerektiğini anlattı.
Dünyada ticari bilgiye erişimi sağlayarak ticari bilgi satan on binden çok kuruluş olduğunu belirten Yaman Koç Küreselleşme denilen şeyin büyük bir bölümü palavradır ama bilgi küreselleşmiştir. Bugün dünyada her türlü bilgiye ulaşılabiliyor dedi.
1997 yılından beri, şirket adına iki kişinin ihracat için yurtdışına gidip pazar araştırması yapmaları durumunda, 10 günlük gezi giderlerinin yüzde 70ini Ekonomi Bakanlığının karşılamakta olduğunu anlatan Yaman Koç, Üstelik pazar araştırması için bir yıl içinde 10 ayrı ülkeye gidilebiliyor ve hatta bir gezi sırasında birbirine yakın birkaç ülke de ziyaret edilirse Bakanlık bunu da tek ülkeymiş gibi kabul ederek yine masrafların yüzde 70ini karşılıyor dedi.
Hollandanın 13 14 milyon nüfuslu küçük bir ülke olmasına rağmen 500 milyar dolardan çok ihracat yaptığını da belirten Yaman Koç Hollandanın ihraç ettiği ürünlerin hepsini kendisinin üretmesi mümkün değil. Bizim gibi ülkelerden satın alıyor, sonra ticari bilgi ve istihbaratı kullanarak diğer ülkelere ihraç ediyor. Bizim de yapmamız gereken bu diye konuştu. Ekonomi Bakanlığının ihracata yönelik desteklerinden örnekler veren Yaman Koç, Bakanlığın 1998 yılından beri, uluslararası ticari bilgi kuruluşlarından sağlanan ekonomik raporların masraflarının da yine yüzde 50sini karşıladığını anlattı. Bazı uluslararası ekonomi raporlarının Ekonomi Bakanlığının sitesinden ücretsiz olarak edinebileceğini de vurgulayan Yaman Koç bu bilgilerden yararlanabilmek için yalnıza İhracat Bilgi Platformuna üye olunmasının yeterli olduğunu söyledi.
Yaman Koç daha sonra ihracata yönelik istihbarat çalışmasında önce ürünle ilgili pazar araştırması yapılarak hedef ülkenin belirlenmesini, daha sonra pazarla ilgili bilgiler elde edinilmesini daha sonra da ithalatçılara ulaşılması gerektiğini anlattı. İnternette uygun adresler aracılığıyla 500 milyon firmaya ve bu firmaların bilançolarından genel müdürlerinin özgeçmişlerine ve güvenilirliklerine dek tüm bilgilere erişilebildiğini uygulamalı olarak gösterdi.
Milasın başta gelen ihraç ürünlerinden olan balık üzerine örneklemeli olarak pazar araştırması yapan Yaman Koç, bugünkü veriler incelendiğinde Türkiyenin balık ihracatı için en uygun ülkelerin ABD, İtalya, Fransa, İspanya ve Rusya olduğunun çok açık bir şekilde görüldüğünü anlattı. Genel ihracat olarak İngilterenin Türkiyenin ihracatı için çok önemli bir pazar olduğunu da vurgulayan Yaman Koç İngiltereye pek çok ürün satabiliriz dedi.
Gün boyunca 6 saati aşan sunumundan sonra uluslararası pazarlama ve eğitim uzmanı Yaman Koça teşekkür eden MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Enver Tuna Sayın Yaman Koç, ihracat için bilgiye ulaşmada önümüze çok geniş bir yol açtı. Bizleri bilgiyle buluşmanın yollarını gösterdi. Anlattıklarından çok memnun olduk, çok bilgilendik. Keşke tüm üyelerimiz Sayın Yaman Koçun sunumunu izleyebilselerdi. İzleyemeyenlerin çok şey kaçırdıklarını düşünüyorum dedi.